Search This Blog

Tuesday 4 September 2012

Batuk 2012



Adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.... sakitnya tekak. Peritnya tekakkkkkkkkk. Minum air pun rasa pedih dan sakit. Mase kenduri Yeop pada hari sabtu (1 september) lagi aku dah xbape sihat. Malam sebelum tu badan aku rase seram sejuk. Mase kenduri aku cuba usaha kuatkan diri. Tapi, malangnya petang aku menyerah. Badan aku lemah2 akibat batuk. Senang cite aku demam jugaklah. Tapi xteruk sgt demamnya. Batok aje yg terokkkkkk. Ptg kenduri tu, dengan lemahnya badan ku ini, aku gagahkan diri utk cari port baekkkkk punye utk check in. Alih2, bilik soha jadi mangsa. Kuang3............ Sedapnya dpt tidoooooo. Dalam hampir 4 jam gak laaa aku tido. Huhuhu. Org kuar masuk amik air solat aku buat xtahuuuu jerk. Hehehehe.

Kunun minum air kosong xsakitlah. Tapi, yg benar2nya aku minum air milo lg okey dari air kosong biasa. Tak tahu laaa pasai apa. Huhu. Kering agaknya. Mana x nyee... mase jaga stall laksa ngan cendol aku bantai cendol brapa mangkok tah. Aku buat xtahu jerk ngan batok aku. Tp bile dah sakit, amekawwwww.... terimalah padahnya. Hua Hua. Dah mcm2 menda aku telan. Utk permulaan shela suggestkan "MADU + LIMAU." Balek kenduri tu aku bantai 2 cawan.



Tapi okey sekejap jeee. Suara pun dah okey sket. Pastu jadik batok teruk balek. Adoiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii..... tersangatlah sakitttttt. Sedap jugak minum air madu campur limau ni. Aku xpnah minum. Hehehe. Yelaaa, lg pun aku jarang sakit2 ni. Kalo batok waktu dulu2 pun kebanyakkan aku minum ubat batok farmasi jew. Nway, thanks to shela sbb suggestkan. At least leyh jadi minuman harian aku bagi menguruskan diri aku yg tersangatlah comel nieh. Hehehe....

Kalo setiap malam, jangan ckplahhhh. Deritanya, hanya Allah je yg tahu. Mase tengah sedap tido pun leyh plak aku pause mimpi aku jap semata2 kena layan batok berkahak aku nieh. Kdg2, haaaa.... meh nak cite rahsia mak jemah ni. Hehehe. Jgn ade yg geli plak. Huhu. Tgh batok2 tgh malam, kalao kuar kahak ade lak aku gi telan sebab malas nak buang. Tp gatal jugak, nthen batok balek. Baek aku buangkan. So, naseblah sampah ade kat pintu. Aku pun gagahkan diri gi buang. Pastu tido balekkkkk. Hermmmm. Begitulah stiap malam. kadang2 spai termuntah dan terkeluar balek makanan yg aku ade makan sebelumnya. Hue Hueeee...

Antara ubat-ubatan dan makanan-makanan laen yg aku makan bg hilangkan batok ni adelah "STREPSILS".
Haaaa... ni lak cadangan dari aman. Aku tanya kat group whatsapp. Last2 dia yg cadangkan gula2 nieh.


Sepanjang jalan aku nak amek nana kat klang, gula2 ni laaa aku bantai. Alahaiiiiii, hilang sekejap jew. Sementara jew kowt. Pastu batok teruk balek. Adoiiii2. Dah laaa aku ngidam mcm2 makanan ni. Bile laaa batok nak hilang. Sakitnya diri hanya Allah yg tahu. Hu huuuu.

Malam tu aku pun dtglah jumpa BFF aku si Nana Riena. Leyh plak dia kata, sepanjang dia kuar ngan aku, ni kali pertama dia tgk aku sakit2. Ish... ish... spai cmtu skali. Tp, syukur Alhamdulillah. Sakit yg aku ade skrg ni xlah teruk mana. Insyallah......

Aku ngan Nana plan nak lepak Setia Alam kat klang. Plan nak makan Mc'D. Akhirnya, ter makan jugak Mc'D. Adoiiiii2..... lg skali aku carik nahas. Ade lak batok2 ni aku gi usik minyak bagai. Kunun minum air milo panas okey laaa. Tp hampehhhhh. Sama jugak. Perit dan padah yg aku terima hanya Allah yg tahu. Hua Huaaaaaa.

Balek tu, aku ngan Nana carilah ubat batok. Aku beli Ubat batok "BREACOL".


Dan Nana belanja aku gula2 "DEQUADIN".



Usaha jelah selagi mampu. Insyallah.... perit ini akan hilang jugak. Yang penting aku harus bersabar. Sudahnya, balek malam tu kepala aku pening2. Aku telan 2 biji panadol nthen tido. Kunun bsk gagah, tapi malangnya badan aku lemah dan kepala sakit2. Aku bgtau umi xnak gi kerja. So, aku cuti rehatlah isnin (3 September). Kebetulan mase tu Jamuan Raya KPM. Jadi, xdapatlah aku pergi. Huhu.

Pagi mase sarapan, aku mampu minum air milo jew. Ayah suggestkan aku minum campur dengan hijau2 tuu. Ape ke namanya. . . "CHLOROFIN". Haaa.. camtulah kowt bunyinya. 


Tapi, spai skrg batok aku xokey jugak. Tgh hari tu aku masak sup. Kebetulan ayah balek dan dia pesan suruh minum setengah cawan "WALID GOLD". Moga cepat baek. Kata ayah. Trm ksh kata aku. Hehe. 

Telan minum pakai sudu sedap gak laaa walid tu. Kalo pakai cawan, hanya Allah je yg tahu. Huhu. Aku pun bantai minumlah. Kenalah dengar nasihat org tua kan. Lagipun, ayah ckp dia sanggup pi beli Walid Gold tu utk aku sebelum dia gi hantar Tok n Opah balek kampung. Hehe.

Harini dah hari rabu. Malam td batok aku pun teruk. Kat ofis pun kalo sejuk2 sket jadi teruklah. Pg td, aku sarapan makan roti sandwich umi bg. Kata umi, En. Razali punya isteri yg masak. Lps makan, terus teruk balek batok aku. Dah abis dah roti tuu baru umi cakap, "xyah makanlah roti tu berminyak". Aku jwblah, "dah abis punnn". Laaaaaaaaaaaa... hehhh hehhh.

So, kite tgklah ape sudahnya cerita disebalik "BATOKKU DI 2012" ni yeee. Dahhh! aku nak pi bantai nasi goreng. Lebih2 mesyuarat punye. Kak Su amikkkan, Kak Lia bg. Hehehe. Baeknya mereka. Thanks to all yg sudi utk stiasa di sisi saya. Hanya Allah yg dapat membalasnya. Sy rasa keikhlasan anda :-)

Sayang-Sayang Selaloooooo ;-) 




No comments:

Post a Comment