Search This Blog

Thursday 6 December 2012

Kiasan Hidup


Assalammualaikum, Dan Salam Sejahtera!!!

Hari Jumaat Yang Tenang, Akan Tetapi Kusut!!! Hahaha. Ley Plak Mcm Ni Kan. Bukan Apa, Mcm2 Masalah Akan Datang Dengan Kilatnya Hanya Kerana Perangai Dan Mulut Seseorang. Yelaaaa, Mulut Orang Kita Xley Tutup. Ape Yang Penting Kita Diamkan Aje. Takdelah Letih Dan Buang Masa. Huhu. Citer Di Hari Jumaat Ni Pula Sebenarnya, Xde Kena Mengena Dengan Sesiapa. Cuma Nak Imbas Kembali Dan Cerita Ini Pun Hanya Utk Dijadikan Pengajaran Utk Semua.

"Hal Yang Terpenting Dalam Hidup Adalah Mencintai Dan Dicintai
Yaaaa.. Bak Kata Upin Ipin - "Betul! Betul! Betul!"
Kata2 Bijak Di Atas Jelas Menunjukkan Hidup Ini Kadang2 Tak Boleh Asyik Nak Menerima. Kena Jugak Selalu Saling Memberi. Pendek Kata, Kena Selalu Memberi Dan Menerima. Omputeh Kata, Kena Ada "Give And Take" Atau Erti Kata Lain, Bahasa Malay Nyaaa "Tolak Ansur."

"Sikap Orang Lain Terhadap Kita Merupakan Gema Dari Sikap Yang Terpancar Keluar Dari Dalam Diri Kita. Pancarkan Yang Baik Dan Kebaikan Itu Akan Engkau Terima"


Susahkan Nak Jadi Seperti Di Atas? Maksudnya Di Sini, Susah Sangat Kalau Orang Buat Tahi Dengan Kita Akan Tetapi Kita Nak Buat Baik Pula Dengan Dia. Ehhhhh2, Ape Ceritakan??? Mcm Kita Pula Yang Salah Kalau Tetiba Kita Nak Berbaik Semula Dengan Dia. Lagi Tak Boleh Terima Kalau Kita Nak Berbaik, Dah Tegur Cara Baik, Dah Bertolak Ansur, Tapi Tak Diterima Olehnya. Mcm Kita Buat Salah Besar Seperti Telah Membunuh Ahli Keluarganya, Atau Telah Sengaja Langgar Dia Hingga Masuk Longkang Pula. Ada Yang Jenis Dia Dah Memang Buat Taik Ngan Kita, Tapi Bila Kita Dah Tegur Cara Baik, Dia Lagi Tambahkan Masalah Tersebut Seolah-Olah Memang Dah Tak Nak Berbaik Langsung, Dan Lagi Teruknya Dia Telah Melibatkan Orang Lain Dalam Masalah Ini. Maksudnya, Masalah Itu Datangnya Dari 2 Orang Sahaja. Tapi Secara Tak Langsung, Berpuak2 Pula Jadinya, Dari Punca Masalah Kecik Diperbesarkan. Ini Macam, Mcm Mana Dunia Nak Aman. Sudah Silap Kamu, Terang2 Silap Kamu, Settle Antara Kamu Jelah. Mintak Maaf, Nthen Lupakan Terus. Buat Apa Nak Panggil Geng2 Kamu Utk Backup Kamu. Dah Nampak Sangat Salah Kamu Disitu. Kalau Kamu Tanya Kawan Kamu Tu, Boleh Tak Backup Kamu Di Akhirat Nanti, Kamu Agak Dia Akan Jawab Ape Yeee?


Inilah Masalah Manusia Yang Tak Reti Nak Nampak Kesalahan Sendiri. Kesalahan Orang Lain Yang Tak Seberapa Tu Dia Perbesarkan. Kan Elok Berbaik2. Nak Buat Keje Pun Aman. Sudahlah 1 Departmentkan. Tak Apelah, Kamu Mungkin Hebat Dipandangan Manusia. Allah Dan Manusia, Kamu Kira2 Siapa Agaknya Yang Paling Hebat Dan Berkuasa Yaaa? Kamu Ingat, Kemungkinan Kamu Lepas Di Dunia, Tapi Kemungkinan Bukan Di Akhirat. Aku Mungkin Tak Dapat Hukum Kamu Di Dunia. Itu Bukan Kerja Aku. Nanti Banyak Buang Masa Aku. So, Aku Hanya Mampu Berdiam Diri, Dan Aku Yakin Allah Ada Dan Dia Sentiasa Bersama Orang2 Yang Sabar. Kamu Juga Pasti Bahagia Dengan Puak2 Kamu Yang Hebat Sangat Tu Kan. Jumpa Di Padang Masyar. Bukan Masanya Utk Aku Maafkan Kamu Selagi Nama Aku Tidak Bersih, Dan Selagi Kamu Masih Terus Mengungkit Hal Yang Tidak Penting Itu. Bak Kata Penceramah Di Auditorium Tadi, Tajuk Ceramah Motivasi Tersebut Adalah - "Rindukan Tuhan". Dia Ada Juga Selitkan Mengenai Pekerja Di Pejabat Ini, Ada Juga Yang Bergaduh Pasal Parking. Itu Kicik Punya Hal Pun Mahu Gaduh. Bila Dipikirkan Semula, Ko Takde Hak Ko Tak Payah Nak Semak!!! Clear??? Oppsss... Kasar Ke Bahasa Aku. Huhu, Kenalah Guna Bahasa Kasar. Kadang2 Guna Bahasa Lembut Ni, Orang Kurang Nak Paham. Lagi Kamu Tu Sudah Laaaa Tak Tetap Kerja Di Sini, Nak Tunjuk Berkuasa Untuk Apa? Kiranya Aku Buang Masa Aku Untuk Pertikaikan 1 Demi 1 Hal Pada Kamu, Pasti Tak Jadi Kerja Aku Dan Pasti Buang Masa Aku Je Nanti!!! Huhu. Sudahnya, Aku Hanya Mampu Berdiam Diri. Kalau Ade Hal Kerja Jeee, Aku Patut Berbicara Sama Kamu, Demi Allah Aku Bekerja. Okey???
So, Janganlah Kita Ni Terlalu Bangga Dengan Kelebihan Kita. Kalaulah Allah Tarik Balik Nikmat Itu Nanti, Siapa Agaknya Yang Rugi?

So, Di Mana Je Kita Berada, Kena Belajar Sedar Siapa Diri Kita. Tak Perlulah Nak Samakan Kedudukan Kita Dengan Orang Lain. Kalau Ade Kelemahan Pada Diri Kita, Usah Dengki Dengan Orang Lain. Sekadar Cemburu Aje Cukup! - Tetapi Hanya Bertujuan Ke Arah Kebaikan, Untuk Meningkat Diri Yang Serba Kekurangan. Contohnya, Kita Tengok Ade Kawan Kita Dah Kurus. Kita Katakan Padanya Terang2, Kita Cemburu Dia Dah Kurus. Tapi, Jangan Salah Faham! Bukan Bermakna Dia Dengki Sama Kamu. Harus Tahu Perbezaan Cemburu Dan Dengki. Jika Dia Dengki, Kemungkinan Dia Akan Buat Sesuatu Yang Menjadi Kesan Buruk Pada Kawannya Itu. Jika Dia Cemburu, Dia Hanya Mahu Seperti Kawannya Itu, Dan Akan Belajar Meningkatkan Diri Untuk Jadi Seperti Kawannya. 

"Jangan Lagi Melihat Apa Yang Salah Dan Kurang Baik Dalam Hidup Kita. Mulailah Mensyukuri Apa Yang Baik Dan Benar Dalam Hidup Kita"


Apepun Yang Kita Terima, Kita Harus Tabah Dan Redha. Allah Bagi Sesuatu Musibah Atau Kejadian Kepada Kamu Itu Pasti Ada Sebab. Bukan Dia Bagi Saja2. Ape Yang Penting, Kena Banyakkan Bersabar Dan Selalu Berdoa Dan Istighfar. Aku Sendiri Bersyukur Dengan Apa Yang Aku Ada Sekarang Ni. Keluarga Yang Bahagia, Masa Depan Yang Cerah, Adik Beradik Yang Tak Banyak Masalah, Saudara Mara Yang Ramai, Kawan2 Yang Happy Go Lucky, Dan Sebagainya. Syukur Dengan Rezeki Pemberian Allah Ni. Usah Gusar Dengan Kebencian Sesetengah Pihak. Yakin Sajelah! Masih Ade Yang Sayang. Yang Pastinya, Apabila Aku Keseorang, Aku Dekat Dengan Allah Walaupun Tanpa Kawan2 Yang Tidak Berapa Di Pejabat Tu. Aku Juga Masih Punya Umi Di Pejabat. Ko Ade??? Hahaha. Setakat Kawan2 Yang Selalu Ajak Buat Dosa, Nak Ngumpat Memanjang, Nampak Salah Orang Diperhebohkan. Baik Orang Tidak Pula Dihebohkan? Astaghfirullah'uaziiim.......


Semoga Mereka Diberi Petunjuk. Semoga Aku Dilembutkan Hati Untuk Memaafkan Mereka. Terima Kasih Ya Allah. Syukur Atas Kurniaan-MU.





ADIOSSSSS!!!~ :-)





No comments:

Post a Comment